Hotel Afrodyta Business & Spa, Radziejowice
Mazowsze Zachodnie dla miłośników historii kolei wąskotorowej

Mazowsze Zachodnie dla miłośników historii kolei wąskotorowej

The best price only with direct booking
26 May' 22
27 May' 22
  1. Homepage
  2. Mazowsze Zachodnie dla miłośników historii kolei wąskotorowej
08 May 2022

Kolej od początków swojego istnienia fascynowała i nie pozwalała przejść obok siebie obojętnie. Ludzie stykający się z pierwszymi pociągami kochali je lub nienawidzili, a czasami wręcz bali się ich. Nie bez przyczyny trzecim filmem stworzonym na świecie przez pionierów kinematografii, braci Lumiere, było 50 sekundowe ujęcie wjeżdżającego na peron pociągu. Film pod tytułem Wjazd pociągu na stację w La Ciotat według ówczesnych doniesień budził wśród pierwszych widzów strach i przerażenie. Z pewnością nie osiągnięto by takiego efektu nagrywając pojazd konny. Kolej przyczyniała się także do rozwoju miast, w których lokowano stacje kolejowe. Z drugiej strony likwidacja przystanków lub pominięcie miejscowości na trasie przejazdowej mogły przyczynić się do upadku miasta lub zastoju w rozwoju wsi. Nie inaczej było na Mazowszu Zachodnim, gdzie szczególną rolę odegrało powstanie kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Budowa kolei normalnotorowej była jednak czasochłonna i kosztowna. Znacznie łatwiej budowano kolejki wąskotorowe. Obecnie w okolicach Radziejowic znajduje się kilka interesujących zabytków z czasów świetności tego środka transportu.

Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa

Naszą podróż rozpoczniemy od Tarczyna. W tej miejscowości, położonej 27 km na wschód od Hotelu Afrodyta, znajduje się końcowa stacja działającej wąskotorówki z Piaseczna. Dziś jest to zaledwie ostatni fragment linii, która z Warszawy biegła dwiema liniami: tzw. Kolejką Grójecką wzdłuż ulicy Puławskiej do Dworca Południowego na miejscu dzisiejszej stacji Metro Wilanowska oraz Kolejką Wilanowską, przez Konstancin i Jeziornę, Powsin, Wilanów do stacji Warszawa Belweder. Z Piaseczna natomiast jedno poboczne odgałęzienie prowadziło do Góry Kalwarii, a główna trasa szła przez Grójec, Mogielnicę do Nowego Miasta nad Pilicą, z odgałęzieniem z Grójca do Jasieńca. Po rozbiórce większości linii pozostały tory jedynie pomiędzy Piasecznem a Nowym Miastem nad Pilicą. Czynny dla przejazdów jest jedynie odcinek Piaseczno-Tarczyn.

Kolej organizuje weekendowe przejazdy biletowane. Pociągi odjeżdżają ze stacji Piaseczno Miasto przy ul. Sienkiewicza 14. Kursy realizowane są od wiosny do jesieni w każdą sobotę o godzinie 14:00 oraz w niedzielę o godzinie 11.00. Pełna trasa kolei to Piaseczno-Tarczyn-Piaseczno i ma długość 30 km.  Przejazd trwa około godziny w obie strony. W trakcie przejazdu pociąg zatrzymuje się na postój w siedlisku turystycznym Runów. W siedlisku na polanie leśnej znajdują się wiaty ze stołami i ławami oraz miejsce na ognisko. Prowiant można zabrać własny lub też przy zakupie biletu przez internet można zamówić zestaw cateringowy, który zawiera kiełbasę oraz pieczywo. Wizytę w Piasecznie można dodatkowo rozszerzyć o przejazdy drezyną oraz zwiedzanie stacji Piaseczno Miasto z przewodnikiem, a także modelarnię, gdzie znajduje się makieta kolejowa. Oferta przejazdów drezyną i zwiedzanie stacji odbywa się na specjalne zamówienie.

Ceny biletów dla przejazdów rozkładowych to 50 zł za bilet normalny i 30 zł za bilet ulgowy dla dzieci do 18 lat. Dzieci poniżej 3 lat jadą bezpłatnie. Dodatkowe opłaty to 10 zł za psa lub duży bagaż (nie dotyczy wózków). Przy zakupie poprzez internet liczyć można na 5 zł rabat. Kolej oferuje także wynajem całych wagonów: 1600 zł za 45-miejscowy lub 1000 zł za 25-miejscową salonkę. Dodatkowymi opłatami objęte są: przejazd drezyną (10 zł / 5 zł), przejazd w lokomotywie na trasie (100 zł), przejazd w lokomotywie na miejscu postoju w Runowie (10 zł), przejazd bryczką w Runowie (10 zł) oraz opłata za parking w Piasecznie (10 zł).

Zobacz więcej na oficjalnej stronie Kolei Piaseczyńskiej

 

Kolej Rogowska

Drugą czynną linią turystycznej kolejki wąskotorowej w centralnej Polsce jest Kolej Rogów - Rawa - Biała. Stacja początkowa w Rogowie znajduje się 62 km na zachód od Radziejowic. Linia ta została wybudowana w 1915 roku przez Niemców do obsługi wschodniego frontu w I Wojnie Światowej. Biegła od stacji kolei normalnotorowej w Rogowie do Białej Rawskiej przez Jeżów, Białynin, Głuchów, Złotą, Zawady, Boguszyce, Rawę Mazowiecką, Podskarbice Szlacheckie, Regonów, Annosław i Pągów. Obecnie dla turystów przeznaczone są dwa odcinki: Rogów - Jeżów oraz Rawa Mazowiecka - Biała Rawska (w chwili pisania artykułu zawieszona w powodu obostrzeń pandemicznych).

Trasa Rogów Osobowy Wąskotorowy - Jeżów ma 8 kilometrów długości i posiada jeden przystanek pośredni Rogów Towarowy Wąskotorowy. Cały przejazd w jedną stronę trwa 27 minut. Rozkład jazdy  letnich pociągów obejmuje każdą niedzielę od kwietnia do października oraz dodatkowo dni świąteczne i długie weekendy w tym okresie. Na stacji w Jeżowie rozpalane jest ognisko oraz działa punkt gastronomiczny. Odjazdy z Rogowa odbywają sięo 10:40, 12:20, 14:00 i 15:40. Z jeżowa natomiast o 11:35, 13:15, 14:55 oraz 16:35. W ofercie znajdują się takze sezonowe propozycje przejazdów mikołajkowych oraz zimowych w trakcie ferii zimowych w województwie łódzkim. Cena normalnego biletu w jedną stronę to 20 zł (12,60 zł ulgowy) lub 25 zł w obie strony (15,75 zł ulgowy). Na bilety obowiązują zniżki według regulaminów kolei normalnotorowej, a dzieci do 4 roku życia jadą bezpłatnie.

W internetowym i stacjonarnym sklepie zakupić można pamiątki, w tym trzy modele pojazdów taboru Kolei Rogowskiej do składania wytworzone ze sklejki drewnianej, kubek, kolorowankę dla najmłodszych, imitacje historycznych tabliczek technicznych z lokomotyw oraz magnesy. Dochód ze sprzedaży wspiera remont i utrzymanie trasy. Na stacji w Rogowie podziwiać można zebrany przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych tabor, w tym unikatowy egzemplarz cysterny do przewozu melasy z 1905 roku, saksońskiego pługa odśnieżnego z końca XIX stulecia i wagonu bagażowo-pocztowego z 1930 roku.

Zobacz więcej na oficjalnej stronie Kolei Rogowskiej

 

Parowozownia Skierniewice

Wracając z Rogowa do Radziejowic warto wybrać trasę przez Skierniewice. Znajduje się tutaj zabytkowa Parowozownia Skierniewice. Ograniczone możliwości pierwszych parowozów wymuszały lokalizację takich obiektów w odstępach kilkudziesięciu kilometrów. Dodatkowo lokowano je zazwyczaj na stacjach węzłowych. Oba te warunki spełniały odległe o 65 km od Warszawy Skierniewice, będące na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko-Bydgoskiej. Tutaj tory rozgałęziały się do Łowicza i Rogowa.

Zobacz nasz wpis o Skierniewickim święcie kwiatów, owoców i warzyw. 

Spektakularna wachlarzowa hala ma 23 stanowiska dla lokomotyw. Znajduje się tu zbiór 25 lokomotyw, 19 wagonów pasażerskich, liczne wagony towarowe oraz pojazdy specjalne, w tym tabor kolei wąskotorowej. W halach tzw. Szopy podziwiać można kilka rodzajów nastawnic, od mechanicznych – kluczowych, stosowanych na liniach lokalnych PKP, przez nastawnice mechaniczne scentralizowane, nastawnice elektryczne suwakowe po pulpit przekaźnikowy, pochodzący z jednej z najstarszych stacji warszawskiego metra.

Parowozownię zwiedzać można w wybrane daty w ramach Dni Otwartych, święta oraz takie wydarzenia jak Noc Muzeów. Wstęp jest bezpłatny, jednakże Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei prosi o dobrowolne datki na swoje funkcjonowanie.

Zobacz więcej na oficjalnej stronie Parowozowni Skierniewice

 

Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie

Ostatnim naszym przystankiem na mapie kolei wąskotorowej w Centralnej Polsce jest Sochaczew. Muzeum Kolei Wąskotorowej mieści się w siedzibie dawnej Powiatowej Kolei Sochaczewskiej. Obecne zbiory liczą ponad 200 jednostek z czego 163 znajduje się na ekspozycji. Jest to największy w Europie zbiór taboru kolei wąskotorowej. W salach wystawowych obejrzeć można natomiast kolekcje muzealiów, dokumentujących codzienne funkcjonowanie kolei wąskotorowych w Polsce na przestrzeni dziejów.

W sezonie letnim w soboty i niedziele Muzeum w Sochaczewie organizuje przejazdy turystyczne pociągiem retro. Pociąg jest prowadzony przez przedwojenny parowóz lub lokomotywę spalinową. Trasa pociągu liczy 18 km i trwa 1 godzinę i 45 minut. Przezd wyjazdem o godzinie 9:15 odbywa się zwiedzanie muzeum z przewodnikiem. Pociąg startuje o 10:30 i kończy swój bieg o 11:45 na stacji Wilcze Tułowskie, niewielkiej miejscowości stanowiącej w otulinie Kampinoskiego Parku Narodowego. Tutaj skorzystać można ze spaceru z przewodnikiem po Puszczy Kampinoskiej. Powrotny odjazd pociągu zaplanowano na godzinę 12:25. Po 10 minutowej przejażdżce następuje postój z piknikiem w Osadzie Puszczańskiej w Tułowicach. Prowiant przygotować można we własnym zakresie lub skorzystać z tmatejszego punktu gastronomicznego. Postój kończy się o 14:14, a pociąg do Sochaczewa powraca o 15:20. Bilet normalny to koszt 38 zł, a ulgowy 31 zł. Dzieci do lat 4 przejeżdżają za 10 zł. Można zabrać ze sobą rower w cenie 11 zł za sztukę.

Zobacz wpis na naszym blogu o innych atrakcjach Ziemi Chełmońskiego. 

Włodarze kolejki przygotowali także dwie dodatkowe atrakcje. Pierwsza z nich przeznaczona dla dzieci to łączony bilet z parkiem rozrywki Śmiechominek w miejscowości Secyminek 3. W zamian za zwiedzanie Puszczy Kampinoskiej oraz pikniku w Tułowicach, pasażerowie zabierani są autokarem do parku. Tam znajdują się minizoo, dmuchańce, plac zabaw, staw oraz karuzela. Cena biletu to 78 zł za osobę dorosłą oraz 71 za dziecko. Druga opcja to przejazd wagonami motorowymi, w trakcie którego pociąg zatrzymuje się w wyjątkowo fotogenicznych miejscach, tzw. FotoStopach. Są to: most na rzece Utrata, Plecewice, Janówek, most na rzece Łasice, Brochów, Wólka Smolana, Zwierzyniec oraz Chodaków. Tutaj ceny biletów to 60 zł i 50 zł.

Zobacz więcej na oficjalnej stronie Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie

 

Stacja Muzeum w Warszawie

Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie jest filią Stacji Muzeum w Warszawie, mieszczącej się w dawnym Dworcu Głównym przy ulicy Towarowej 3. Muzeum warszawskie jest otwarte codziennie od 10:00 do 18:00. Dopełnia ono historii kolejnictwa na terenach naszego kraju. To oficjalna jednostka Polskich Kolei Państwowych SA. Bilety wstępu kosztują 18 zł i 9 zł (ulgowy), a wejścia dla dzieci poniżej 7 lat oraz wszystkich w każdy poniedziałek są całkowicie bezpłatne. 

Zobacz więcej na oficjalnej stronie Stacji Muzeum

Sprawdź jak szybko dojechać z Warszawy do Hotelu Afrodyta. 

 

Zdjęcia we wpisie pochodzą z oficjalnych profili na portalu Facebook: zdj. 1, 2, 3 @piaseczynskakolejwaskotorowa, 4, 5, 6 @kolejka, 7, 8, 9 @pesemka, 10, 11, 12 @stacjamuzeumsochaczew, 13 oraz okładkowe @stacjamuzeum

View on map
Newsletter

In order to provide services at the highest level, the Website uses cookies saved in the browser's memory . Detailed information on the purpose of their use and the possibility to change cookie settings can be found in the Privacy Policy.
By clicking ACCEPT ALL, you agree to the use of technologies such as cookies and to the processing of your personal data collected on the Internet, such as IP addresses and cookie IDs, for marketing purposes(including automatically matching ads to your interests and measuring their performance) by Flis Pierzchała Sp.J., Letniskowa 4a, Tartak Brzózki, 96-325, Radziejowice . You can change cookie settings in the settings.

Manage privacy settings
Cookies necessary for the operation of the website

Cookies necessary for the operation of the services available on the website, enabling the viewing of offers, making reservations, supporting security mechanisms, among others: authentication of users and detection of abuse.

Analytical cookies

Cookies allow the collection of information about the user's use of the website to optimize its functioning and to adapt to the user's expectations.

Marketing cookies

Cookies allow the display of marketing content tailored to user's preferences, and the sending of notifications about marketing offers corresponding to their interests, including product information as well as information about services provided by the website administrator and third parties.

Your preferences have not yet been saved